Vårt arbeid med bærekraft
Norengros-kjeden har en målsetning om å være en ledende aktør innen bærekraft og miljø i vår bransje. Som lokal grossist deler vi denne målsetningen, og vi har en rekke tiltak som fremmer både miljømessige og sosiale aspekter.
Vi stiller strenge krav til oss selv og vår innvirkning på miljøet og samfunnet for øvrig. For å sikre at dette er en integrert del av virksomhetens DNA er vi blant annet sertifisert i henhold til ulike standarder og har «Bærekraftskolen» internt for våre ansatte. Norengros-kjeden er medlem av Etisk Handel Norge, Grønt Punkt Norge, Norsirk, den internasjonale innkjøps- og salgsorganisasjonen INPACS og vi har signert Grønnvaskingsplakaten. Vi arbeider også kontinuerlig med å redusere vårt klimaavtrykk, blant annet gjennom investering i elektriske kjøretøy.
Den største miljøutfordringen for en engrosbedrift er utslipp i forbindelse med transport. Som et ledd i bærekraftsarbeidet utvider Gustav Pedersen stadig bilparken med nye utslippsfrie kjøretøy.
Krav til egen virksomhet
Sertifiseringer og miljømedlemsskap
Norengros Gustav Pedersen er sertifisert i henhold til standardene NS-EN ISO 9001 og NS-EN 14001. ISO 9001 er rettet mot kvalitetssikring av bedriftens prosesser og aktiviteter, mens ISO 14001 krever at vi har et godt system for å redusere bedriftens miljøbelastning.
Som medlem av Etisk Handel Norge har Norengros fokus på å sikre anstendige arbeidsforhold hos alle leverandører, og løsningen Factlines brukes i dette arbeidet. Medlemskapet i Grønt Punkt Norge forplikter oss til å resirkulere alle typer emballasje gjennom godkjente retursystemer. Vi tar også imot kasserte EE-produkter gratis gjennom samarbeidet med Norsirk. Medlemskapet i INPACS sikrer Norengros tilgang til de beste produktene fra de beste produsentene på verdensbasis, og vår egen «Bærekraftskole» har lagt grunnlaget for «INPACS Sustainability School».
Oppmuntre kunder til økt miljøfokus
Som engrosbedrift har vi mulighet til å påvirke både leverandører og kunder. Gjennom å oppmuntre våre kunder til å velge miljøvennlige produkter påvirker vi leverandørene til å levere miljøvennlige produkter. Alle produkter med miljømerker er derfor tydelig merket i nettbutikken for å gjøre det lett for kunden å velge miljøvennlig.
Videre oppfordrer vi kundene til å gjøre større og færre innkjøp, og våre selgere og kundeservicemedarbeidere forsøker så langt det lar seg gjøre å finne erstatningsprodukter i stedet for å ha restleveranser til kundene.
Logistikk og energi
Den største miljøutfordringen for en engrosbedrift er utslipp i forbindelse med transport. Vi kan ikke slutte å levere varer til kunder, men vi kan jobbe med å effektivisere logistikken og redusere utslippene våre.
Som et ledd i dette arbeidet har vi de siste årene investert i flere elektriske lastebiler og varebiler. I tillegg har vi optimalisert ruteplanen og har ikke daglige leveranser til alle de geografiske områdene i vårt distrikt. Dette er som oftest nok for de fleste kunder, samtidig som det bidrar det til å redusere miljøbelastningen betraktelig.
Krav til leverandører og samarbeidspartnere
Den nye «Åpenhetsloven» som trådte i kraft sommeren 2022 står sterkt i fokus i Norengros. I hele kjeden jobber vi systematisk for å fremme gode arbeids- og miljøforhold hos våre leverandører, blant annet gjennom bruk av OECD sin modell for aktsomhetsvurderinger. Våre innkjøpere har dette høyt på agendaen, og velger så langt det er mulig produkter fra produsenter som stiller strenge miljøkrav til egne produkter og produksjonsprosesser, samt sikrer anstendige arbeidsforhold for sine ansatte.