Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Bro over en fjord med fjell i bakgrunnen

Veien mot mer miljøvennlig varetransport

I 2018 bestilte Norengros Johs Olsen to Tesla Semi el-lastebiler som skal frakte varer rundt på Østlandet, helt utslippsfritt. Siden den gang har flere av bedriftene i Norengros kjøpt inn el-varebiler som skal ta unna mindre forsendelser – nå kommer flere el-lastebiler!

Tungtransport er ansvarlig for mer enn 10 prosent av Norges klimagassutslipp. I følge Miljødepartementet er overgang til null- og lavutslippsteknologi for transportmidler (som el- og hybridkjøretøy) og bruk av biodrivstoff viktige tiltak som kan redusere utslippene.

Vi tar nå et stort og aktivt grep for å ta bedriften inn i en enda grønnere retning

El-lastebilene kommer!

I 2020 kjøpte Norengros Kjosavik Rogalands aller første helelektriske lastebil som frakter forbruksvarer. En betydelig investering for å bidra til bedre miljø i lokal­området.

At vi gjør disse tiltakene og investeringene er noe de ansatte er stolte av

Rogalands første

Norengros Kjosavik var tidlig ute med solceller på taket, nå har de gjort enda en betydelig investering som skal bidra til bedre miljø i lokalområdet: Rogalands aller første helelektriske lastebil som frakter forbruksvarer. Og siden selskapet har solceller på taket, kan de i stor grad lade lastebilen og varebilene med egenprodusert strøm.

– At vi gjør disse tiltakene og investeringene er noe de ansatte er stolte av, sier Gunnstein Kjosavik, daglig leder i Norengros Kjosavik.

Lønnsomme på sikt

Gunnstein forteller at solcellene på taket vil bli lønnsomme på sikt, og at de i noen av sommermånedene produserer mer strøm enn de bruker. – Da benytter vi sjansen til å lade elbilene våre med egenprodusert strøm etter kontortid. Det er uansett ikke til å legge skjul på at el-lastebilen har vært en voldsomt stor investering for selskapet.

Den koster omtrent fire ganger så mye som en vanlig lastebil, men Gunnstein sier det er viktig for bedriften å gjøre slike investeringer – selv om det er vanskelig å dekke utgiften gjennom grønnere drift.

– Nei, jeg er ikke sikker på om el-lastebilen blir lønnsom med tiden, men vi ønsker uansett å vise at vi tar et miljøansvar.

En merkedag i Bergen

Fredag 29. oktober 2021 ble en merkedag hos Norengros K.J. Brusdal. «EliNOR» er endelig på plass – som en av de aller første, elektriske distribusjonslastebilene på Vestlandet! EliNOR er en Volvo FL 42 R Electric med brutto vekt 16 tonn, netto lastekapasitet 7 tonn og en rekkevidde på 16 mil. En elektrisk lastebil av denne ­størrelsen koster rundt tre ganger så mye som en dieseldrevet laste­­bil.

– Vi tar nå et stort og aktivt grep for å ta bedriften inn i en enda grønnere retning. Vi vurderer fortløpende å bestille enda en lastebil da vi ser på det som både strategisk og nyttige investeringer. Vi er glade for at våre kunder stiller strenge krav og forventninger til sine leverandører – det gjør at vi hele tiden ønsker å tilpasse oss og ligge i forkant for å bli en foretrukket leverandør av forbruks­materiell i Vestland Fylke, forteller Daglig leder Ruth Brusdal sier i et intervju til Bergensavisen (BA).

Skal bli best på klima og miljø

I tillegg til å innføre tiltak mot klimagass­utslipp arbeider vi blant annet med å motivere kundene våre til å gjøre klimavennlige valg i hverdagen. Det kan være så enkelt som å sørge for at lastebilene er fulle før de kjører så de slipper unødvendige turer, eller få kundene våre til å planlegge innkjøpene bedre og få samlet leveransene.