Utfordrer kjøttbransjen med burgere laget på solenergi
Familiebedriften Jæder Ådne Espeland på Jæren har i over 120 år levert kjøttvarer av høyeste kvalitet til små og store kjedekunder i storhusholdningsbransjen. Ved å ta i bruk solenergi og andre miljøvennlige løsninger i produksjonen sin ønsker den tradisjonsrike bedriften å utfordre aktører i næringsmiddelindustrien til å tenke nytt og mer bærekraftig.
Det er liten tvil om at Jæder Ådne Espeland er opptatt av bærekraft – det er de over 300 solcellene på fabrikktaket deres er et tydelig bevis på. Disse kan produsere nok strøm til å dekke hele hamburgerproduksjonen deres, som tilsvarer mer enn ett tonn hamburgere i timen. Disse går ut til store restaurantkjeder som for eksempel Burger King og Max, der kundene kan nyte hamburgere som er produsert ved bruk av solenergi.
Ønsker å inspirere resten av kjøttbransjen
Jæder har i flere år vært sertifisert som Miljøfyrtårn og har tidligere blitt kåret til årets bærekraftsbedrift som leverandør til Choice-hotellene. Med satsingen sin på bærekraft håper bedriften å inspirere resten av kjøttbransjen til å øke innsatsen for miljøet.
– Vi har satt oss et mål om å være best i bransjen på bærekraft. I Jæder har vi iverksatt mange tiltak for å bli mer miljøvennlige, og vi håper det kan inspirere andre i bransjen til å gjøre det samme, sier Guro Espeland, daglig leder i Jæder Ådne Espeland.
Vi har hatt et tett samarbeid med Norengros i mange år, og vissheten om at Erling alltid sørger for at vi har riktige varer til rett tid, gjør at vi kan konsentrere oss fullt og helt om det vi er best på.
Markeds- og bærekraftsansvarlig i Jæder, Gry Surdal Espeland, mener at kjøttbransjen har et ekstra ansvar for å ha en tydelig miljøprofil. For å lykkes med bærekraftsarbeid tror hun det er viktig å prioritere de tiltakene som har størst effekt.
– Vi har tatt for oss FNs bærekraftsmål og vurdert hvor vi kan påvirke mest. Solcelleanlegget vi har installert på taket, er ett eksempel, og et viktig skritt i riktig retning. I tillegg jobber vi tett med både leverandørene og kundene våre om å utvikle hele næringskjeden i en stadig mer miljøvennlig retning.
Innovativ emballasje reduserer miljøpåvirkningen
Blant familiebedriftens leverandører er Norengros, som i over 15 år har vært en sentral samarbeidspartner for både Jæder og de andre medlemmene i Norsk Kjøtthandel. Norengros er Norges største totalleverandør av forbruksvarer, og i avtalen med Norsk Kjøtthandel er det nettopp bærekraft og miljø som er det viktigste satsningsområdet.
For at forbrukerne skal kunne nyte mat med et lavere miljøavtrykk, må hele næringskjeden jobbe aktivt og samlet med bærekraft.
– Vi leverer en rekke ulike produkter til Jæder, blant annet en ny serie med pappesker som er mer plasseffektive, og en ekstra tynn strekkfilm som reduserer plastbruken. I tillegg samarbeider vi om å utvikle helt nye løsninger; nå ser vi for eksempel på hvordan vi kan eliminere plasten på pallene deres, sier salgsleder for emballasje i Norengros Kjosavik AS, Erling Eltervåg.
Norengros Kjosavik holder til i Stavanger, kun en snau halvtime fra Jæder, og Erling Eltervåg er ukentlig innom for å kontrollere at de har alt de trenger på lager. På den måten kan folkene i Jæder ha full oppmerksomhet på produksjonen.
– Vi har hatt et tett samarbeid med Norengros i mange år, og vissheten om at Erling alltid sørger for at vi har riktige varer til rett tid, gjør at vi kan konsentrere oss fullt og helt om det vi er best på, sier Guro Espeland.
Solcelleanlegget på taket til JÆDER kan produsere nok strøm til å dekke hele hamburgerproduksjonen deres, som tilsvarer mer enn ett tonn hamburgere i timen.
Jæder og Norengros gjør hverandre bedre
For at forbrukerne skal kunne nyte mat med et lavere miljøavtrykk, må hele næringskjeden jobbe aktivt og samlet med bærekraft. Guro Espeland er trygg på at Jæder og Norengros jobber mot samme mål, og setter pris på at de kan utfordre hverandre.
– Det som er så fint med Norengros, er at vi kan utfordre hverandre. Hvis de oppdager løsninger eller produkter vi kunne brukt for å redusere miljøavtrykket vårt, så spør de oss om det – og hvis vi legger merke til noe de kunne gjort bedre, så utfordrer vi dem på det. Sånn gjør vi hverandre bedre hele tiden, avslutter hun.
– Vi har hatt et tett samarbeid med Norengros i mange år, og vissheten om at Erling alltid sørger for at vi har riktige varer til rett tid, gjør at vi kan konsentrere oss fullt og helt om det vi er best på, sier Guro Espeland.