Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Slik skapte Mathuset sitt nye drømmelokaleSlik skapte Mathuset sitt nye drømmelokale

Slik skapte Mathuset sitt nye drømmelokale

I takt med stor suksess ble Mathusets kapasitet sprengt. Ved hjelp av et helt spesielt samarbeid med Norengros er driften nå samlet - samtidig kunne de lansere enda en ny satsing.

For innbyggerne i Skien har Mathuset vært en lokal suksesshistorie i mange år, og også landsdekkende kjeder har fått øynene opp for selskapets smaksrike retter.

Mathuset leverer til grossister over hele landet, men veksten ga dem etter hvert et problem:

Hvordan skulle de klare å møte etterspørselen når driften til Mathuset var delt opp i to ulike lokaler der kapasiteten var sprengt?

Løsningen ble å samle hele driften under samme tak. Samtidig har Mathuset utvidet med egen kafé, der det visuelle uttrykket virkelig gjenspeiler kvaliteten på maten.

– Vi er veldig fornøyde med «looken», sier Mathusets daglige leder, Kay Kittelsen, mens han ser seg rundt i det tøffe industrielle lokalet med elegante møbler, sorte lamper, åpent kjøkken og varme jordfarger på veggene.

Allsidig samarbeidspartner

Alt interiøret til lokalet ble levert av Norengros Erik Tanche Nilssen AS. De er del av den landsdekkende Norengros-kjeden, som legger mye stolthet i å være næringslivets støtteapparat.

De to selskapene har allerede samarbeidet i over 15 år. Norengros har svært høy kompetanse som er viktig for en mataktør, nemlig å finne rett emballasje til rett mat.

– Ulike typer emballasje har ulike kvaliteter. Det er sjelden at en og samme type matemballasje egner seg til alle typer mat. Kaldmat og varmmat har for eksempel ulike krav til forpakningen, både med tanke på materialet, form og design, sier Anett Jensen, som er ekspert på emballasje hos Norengros.

Med etableringen av det nye lokalet fikk Mathuset virkelig oppleve hvor allsidig selskap Norengros er.

Siden de ikke hadde en interiørkonsulent, tilbød vi oss å ta hele oppdraget og finne de rette fargene, møbler og interiøret ellers, forteller Trine Heibø.
Mann og kvinne som spiser på Mathuset
Mann holder forpakninger til mat
Kokk som forbereder mat på Mathuset

Påtok seg hele oppdraget

Takket være det årelange samarbeidet kjente Norengros Mathuset godt da behovet om et nytt lokale meldte seg.

Før hadde vi bare produksjonslokaler. Nå har vi også et stort selskapslokale, restaurant, kafé og et 1200 kvadratmeters åpent kjøkken. Når vi lager så god mat, hvorfor ikke invitere gjestene hjem til oss også?

– Siden de ikke hadde en interiørkonsulent, tilbød vi oss å ta hele oppdraget og finne de rette fargene, møbler og interiøret ellers, forteller Trine Heibø.

Sammen med kollega Annestine Liane Akersveen fant de to interiørkonsulentene fra Norengros produktene som matchet Mathusets ønske om et industrielt og moderne utseende.

– Vi fant frem til aktuelle leverandører som kunne fylle kundens behov for fleksibilitet. Mathuset likte forslagene våre og gikk for løsningen, sier Trine fornøyd.

Bistår kundene på alle områder

Resultatet er et drømmelokale der Mathuset kan kombinere alle deler av virksomheten.

– Nå har vi virkelig fullbyrdet ordet Mathuset i ordets rette forstand. Dette har blitt et flerbrukshus, sier Kay og legger til:

– Før hadde vi bare produksjonslokaler. Nå har vi også et stort selskapslokale, restaurant, kafé og et 1200 kvadratmeters åpent kjøkken. Når vi lager så god mat, hvorfor ikke invitere gjestene hjem til oss også?

Samarbeidet tegner et veldig godt bilde av hva Norgengros kan tilby kundene sine: Rådgivning i alle ledd.

For kafeer og restauranter kan vi for eksempel bistå kundene helt fra utarbeidelse av deres grafiske profil til ferdig produsert materiell med kundens logo, sier Anett.

Fra detaljert kunnskap om produktene kundene trenger og bruker hver dag, som emballasje, til de store prosjektene som krever mye planlegging og kunnskap. Som for eksempel en oppussing eller en større møbellevaranse.

– Rivende utvikling i bransjen

For Anett består mye av arbeidet å finne emballasjen som møter Mathusets, og andre kunders, krav til kvalitet. Samtidig er Norengros et selskap som alltid vil finne bærekraftige løsninger.

– Som en leverandør av emballasje er det viktig at vi har kunnskapen og er proaktive, både med tanke på behov og trender. Det er en rivende utvikling i bransjen, og det kommer nye produkter hele tiden.

– Vi er veldig fornøyde med «looken», sier Mathusets daglige leder, Kay Kittelsen, mens han ser seg rundt i det tøffe industrielle lokalet.

Kay KittelsenKay Kittelsen

Det er en filosofi Norengros har som landsdekkende kjede. De skal kunne identifisere kunders helt egne behov så de finner løsningen som passer akkurat den bedriften.

– For kafeer og restauranter kan vi for eksempel bistå kundene helt fra utarbeidelse av deres grafiske profil til ferdig produsert materiell med kundens logo, sier Anett.

Trine sier den tette kontakten mellom kundene og de ansatte i Norengros gjør at de ofte kan samarbeide på tvers for å finne unike løsninger.

– Vi får mye igjen for å snakke og dele opplysninger med hverandre. Jo mer vi vet, desto tryggere blir vi på det som tilbys, avslutter hun.

Bord som blir pent dekket på
Bord som er dekket på
Kvinne i sofa
Magis Bell Chair rundt et bord

Vil du lese flere artikler?

Her har vi samlet alle artikler om møbler og interiør – god lesing!