Proff på møbler
Jobben til Dorthe Vatle er å finne effektive møbel- og interiørløsninger som sier noe om kunden hennes. Enten det dreier seg om et lite kontor eller en stor bedrift som skal inn i helt nye lokaler, bruker hun mye tid på å sette seg inn i bransjen, hvem kunden er og hvordan de jobber. De beste løsningene krever kvalitet i alle ledd, mener hun.
– Kvalitet er summen av alt du leverer – både produkter, løsning og service. Kvaliteten på de nye møblene dine vil bare bli fremhevet med årene, men et godt samarbeid er ferskvare. Oppgaven min er å levere topp kvalitet både før, under og etter et kjøp.
Jobber du tett med kunden og bruker erfaringen din godt, vil du lettere kunne forstå hvordan de tenker og hvilke prioriteringer som er viktig for dem.
Dorthe er salgskonsulent hos Norengros K. J. Brusdal i Bergen og spesialist på møbler og interiør. Før hun setter seg ned for å diskutere løsninger med kunden, har hun på forhånd gjort mye arbeid og laget skisser de kan ta utgangspunkt i. Skissene hjelper dem med å finne gode løsninger raskt, og gjør det i tillegg enklere for kunden å forklare behov og utfordringer på arbeidsplassen.
– Jeg ser på meg selv mer som en rådgiver og en samarbeidspartner, enn som en selger. Noe av det som er spesielt med min bransje, er at de beste løsningene ofte ikke legges så godt merke til. Når møblene er der uten at du merker det, men understreker bedriftens identitet og gjør arbeidsdagen din enklere, så tror jeg vi har lykkes godt, sier Dorthe.
Fagkunnskap og kundeforståelse som utfyller hverandre
Etter 30 år i møbelbransjen har Dorthe erfart at bred faglig ekspertise og god kundeforståelse er nøkkelen til å finne frem til de aller beste løsningene.
Kvalitet, økonomi, fleksibilitet og bærekraft henger ofte sammen når man skal komme frem til de beste løsningene.
– For å kunne kalle deg proff må du først og fremst kunne faget godt. I tillegg er enhver kunde du møter, et tilskudd til erfaringen din – og jo flere ulike kunder du har møtt, desto lettere blir det å kjenne igjen de beste løsningene.
– Jobber du tett med kunden og bruker erfaringen din godt, vil du lettere kunne forstå hvordan de tenker og hvilke prioriteringer som er viktig for dem. Har du i tillegg god oversikt over materialer, kvaliteter og produsenter, er du i en god posisjon til å levere topp kvalitet.
Dorthe Vatle, fagspesialist møbler. Norengros K. J. Brusdal, Bergen
Samarbeider for å finne fleksible og bærekraftige løsninger
Dorthe hjelper kundene sine med å tenke helhetlig rundt innkjøp – og kvalitet, økonomi, fleksibilitet og bærekraft henger ofte sammen når de skal komme frem til de beste løsningene.
– Den høye konkurransen på markedet har gjort det enkelt å få tak i veldig billige møbler. Men pris er ikke alltid det viktigste kriteriet. Fordi den generelle bevisstheten rundt bærekraft har blitt høyere, kan vi snakke salg på en annen måte nå enn tidligere. Vi velger bevisst leverandører som lager produkter med lang holdbarhet – og det blir viktigere og viktigere for kundene våre også.
Hun er heller ikke redd for å utfordre kunden til å tenke alternativt rundt innkjøp.
– Skal et bord byttes ut, er det kanskje mulig å beholde bordplaten og heller skifte understellet? Når vi først begynner å foreslå andre løsninger, ser vi ofte at kunden har masse gode innspill – og det er når vi kan samarbeide om å finne nye løsninger, at det virkelig er kjekt!
Vår kompetanse – din trygghet
Totalt har Norengros over 200 fagspesialister innen våre varegrupper. Disse har bakgrunn som for eksempel: sykepleier, husøkonom, kokk, emballasje-økonom, renholdsleder, interiørarkitekt, dataingeniør, og/eller lang erfaring i bransjen.