Proff på kontor
Som innkjøper i Norengros Drammen Papir Engros sørger Ståle Nygård for at kundene deres har kontor- og datarekvisita av høyeste kvalitet tilgjengelig til enhver tid. Han har mer enn 30 års fartstid i bransjen, og interessen hans for nye produkter har aldri vært større. – Jeg er det man kan kalle en produktnerd.
Ståle har i løpet av arbeidskarrieren fått prøve seg på mange ulike fagfelt, blant annet regnskap, salg, lagerføring og nå innkjøp.
– I Drammen Papir hjelper jeg både kollegaer på huset og eksterne kunder med å kjøpe inn hovedsakelig kontor- og datarekvisita, men også industriemballasje og tørkeprodukter, sier Ståle.
Han blir typisk kontaktet dersom kunden skal kjøpe noe ut over penner og papir, for eksempel makuleringsmaskiner og lamineringsmaskiner. På dette området har Ståle full kontroll.
Noen er litt forsiktige i innkjøpene sine og er veldig opptatt av pris. Da prøver jeg å fortelle dem at det ofte lønner seg å legge litt mer i investeringen, slik at man får en maskin som holder veldig mye lenger.
– Jeg er det man kan kalle en produktnerd. Jeg liker å ta og føle på alle produktene for å finne ut hva de kan brukes til, hvordan kvaliteten er – og ikke minst hvordan de kan bidra til å løse et problem for kundene våre. I løpet av mine 30 år i bransjen har jeg opparbeidet meg god erfaring med dette, sier Ståle.
Opptatt av produkter som varer lenge
Ståle er opptatt av produkter som holder god kvalitet og varer lenge, og nøler ikke med å anbefale disse til kundene.
– Noen er litt forsiktige i innkjøpene sine og er veldig opptatt av pris. Da prøver jeg å fortelle dem at det ofte lønner seg å legge litt mer i investeringen, slik at man får en maskin som holder veldig mye lenger. Den koster riktignok litt mer, men det vil betale seg i lengden. Dessuten er det mer bærekraftig, sier han.
På spørsmål om hva han liker best med jobben sin, er svaret enkelt og greit: å holde seg oppdatert på nye produkter som dukker opp på markedet.
Kundene våre har ofte et større behov enn de tror. Heldigvis har vi mange folk på hjul ute i markedet lokalt, og vi besøker kundene våre ofte. Det gjør at vi kan være på plass med nye produkter i løpet av veldig kort tid
– For meg handler det til syvende og sist om å gjøre kundene våre fornøyde. Dette gjør jeg ved å holde meg oppdatert og tilby kvalitetsprodukter jeg vet de vil ha stor nytte av. Jo bedre jobb jeg gjør med innkjøpet, desto bedre blir leveransen – noe som fører til mer fornøyde kunder, sier han.
Rask responstid om kunden går tom
Blant kundene til Drammen Papir Engros finner vi både store og små bedrifter i Drammen, Asker, Bærum og gamle Buskerud. Disse kundene er ofte avhengig av å få på plass varer raskt når behovet melder seg.
– Kundene våre har ofte et større behov enn de tror. Heldigvis har vi mange folk på hjul ute i markedet lokalt, og vi besøker kundene våre ofte. Det gjør at vi kan være på plass med nye produkter i løpet av veldig kort tid, sier Ståle, og avslutter:
– Jeg tror kundene våre setter veldig pris på denne fleksibiliteten.