Proff på kontor
Salgssjef Kjetil Gilje har vokst opp i gangene hos Norengros i Stavanger, og opp gjennom årene har han sett hvor mye den tette kundekontakten betyr for bedriften. For å kunne tilby de aller beste løsningene må du være ekspert både på faget ditt og din egen kunde, mener han.
Kjenner kundene og er aldri langt unna
– Uansett hva du blir utfordret på, må løsningen helst komme raskt. Her om dagen fikk en kunde plutselig storfint besøk fra USA og trengte produkter for å dekorere lokalene. Da var de naturligvis superhappy for at vi kunne hjelpe dem på kort varsel, sier Kjetil.
For Kjetil handler det å være proff om å kunne levere kvalitet på en fleksibel og løsningsorientert måte – og det som gjør Norengros proffe, er uten tvil folkene, mener han.
Kjetil er salgssjef for forbruksvarer hos Norengros Kjosavik i Stavanger og jobber med alle typer kunder innen kontorsegmentet. Det betyr at mange behov skal dekkes og mange vurderinger må gjøres i løpet av en dag. Da lønner det seg å jobbe tett med kunden.
– For mange fungerer vi som en forlengelse av innkjøpsavdelingen, så de slipper å bruke unødvendig tid på å finne de rette produktene. Det kan være at de har gjort endringer på et produkt, som gjør at vi må tilpasse emballasjen. Da reiser vi ut og finner den beste løsningen, både når det gjelder lønnsomhet og kvalitet.
Må kjenne kunden for å finne den beste løsningen
For Kjetil handler det å være proff om å kunne levere kvalitet på en fleksibel og løsningsorientert måte – og det som gjør Norengros proffe, er uten tvil folkene, mener han.
Ofte tror jeg det viktigste vi gjør, er å sette oss ned og begynne å diskutere. Mange er usikre på hva de bør gjøre og ikke minst hva de kan gjøre.
– Den brede ekspertisen og erfaringen vår, kombinert med at vi er til stede lokalt, gjør at Norengros er i en egen posisjon til å kunne se hva som passer for akkurat din bedrift. Det er ikke alle som har mulighet til å jobbe så tett på kundene som det vi gjør, men skal du finne virkelig gode løsninger, holder det ikke bare å kjenne produktene du selger – da må du kjenne kunden din også.
Til tross for at Kjetil ennå ikke har fylt 40, har han rukket å jobbe både på lageret, kundesenteret og i innkjøpsavdelingen hos Norengros – i tillegg til ti år i salgsavdelingen.
– Faren min jobbet også i Norengros, og det føles nesten som om jeg har vokst opp her. Jeg tror den erfaringen har vært nyttig med tanke på å forstå de ulike leddene i en virksomhet, sier Kjetil.
Kjetil Gilje, fagspesialist kontor. Norengros Kjosavik, Stavanger
Tør å diskutere bærekraft med kunden
Norengros Kjosavik har som resten av Norengros jobbet mye med bærekraft de siste årene. I tillegg til å montere solceller på taket og å gå over til mer miljøvennlig transport, har de gått inn som bærekraftpartner hos ishockeyklubben Stavanger Oilers. Kjetil tror arbeidet blir lagt merke til, og at det gjør det enklere for dem å snakke bærekraft med kunder.
– Ofte tror jeg det viktigste vi gjør, er å sette oss ned og begynne å diskutere. Mange er usikre på hva de bør gjøre og ikke minst hva de kan gjøre. Men når vi først har begynt å snakke om hvordan vi kan redusere antall leveringer og kutte utslipp på andre måter, går det sjelden lang tid før vi finner flere smarte løsninger som gagner både miljøet og kunden.
Han tror kundene syns det er godt å ha noen å snakke med. Både når det gjelder å løse utfordringer i arbeidsdagen og når det gjelder bærekraft.
– For meg handler god kvalitet til syvende og sist om at kunden blir fornøyd og at de gjerne har fått litt mer enn de forventet. Det handler om å bli sett og forstått, få leveringer til avtalt tid og selvfølgelig produkter og løsninger som gjør arbeidsdagen litt enklere.
Vår kompetanse – din trygghet
Totalt har Norengros over 200 fagspesialister innen våre varegrupper. Disse har bakgrunn som for eksempel: sykepleier, husøkonom, kokk, emballasje-økonom, renholdsleder, interiørarkitekt, dataingeniør, og/eller lang erfaring i bransjen.