Proff på kontor
Anita Harsjøen er salgssjef for SMB og nettbutikk i Ødegaard Engros AS i Ålesund og følger opp små og mellomstore bedrifter i både Møre og Romsdal og Trøndelag. Etter over fem år i jobben føler Anita at hun fortsatt lærer noe nytt hver eneste dag. – For meg handler det om å gjøre kundene våre proffe.
Fra kunsthistorie til salg
Anita har opprinnelig en bachelorgrad i kunsthistorie fra London, men fant fort ut at hun ville gå andre veier og valgte å utdanne seg videre innenfor salg hjemme i Norge.
– Arbeidshverdagen min som salgssjef blir aldri kjedelig. Jeg har kunder innenfor alle typer bransjer og segmenter, så jeg får bryne meg på ulike arbeidsoppgaver hele tiden. Det eneste som er likt hver dag, er at kundene mine alltid har høyeste prioritet, sier Anita.
Når kundene mine støter på et problem, har de ofte behov for rask hjelp. Da gjelder det å hive seg rundt og løse utfordringene deres
Jobben hennes krever at hun alltid har oppdatert kunnskap om en rekke ulike produkttyper, noe som gjør jobben hennes både krevende og morsom.
– Den store variasjonen er noe av det jeg liker best med jobben min. I det ene øyeblikket holder jeg på med rengjøringsartikler, og i det andre øyeblikket er det medisinske apparater som gjelder.
Anita har jobbet i Ødegaard Engros siden 2017 og skryter av det proffe arbeidsmiljøet på jobben.
– Jeg har dyktige kolleger som hele tiden pusher seg selv og hverandre for å levere gode resultater. Det å skape noe sammen er det som driver meg i jobben min. For meg handler det om å gjøre kundene våre proffe. Vi skal ganske enkelt være en bidragsyter og en bedrift de kan henvende seg til når de opplever utfordringer, sier hun.
Tilbyr kundene rask hjelp
Kundene har hele tiden førsteprioritet hos Anita, og hun legger sin stolthet i å hjelpe kundene sine med utfordringer så raskt som mulig.
– Når kundene mine støter på et problem, har de ofte behov for rask hjelp. Da gjelder det å hive seg rundt og løse utfordringene deres – enten det er en butikk som har gått tom for bæreposer med trykk, eller det er et cateringfirma som trenger emballasje til et stort arrangement, sier Anita.
Vi er opptatt av å få kundene våre til å velge de mest bærekraftige produktene og redusere utslippene sine, for eksempel gjennom å samle bestillingene sine og legge inn disse én gang i uken i stedet for fire ganger.
Kundeporteføljen til Anita består av kunder som i utgangspunktet ikke har behov for en selger som fysisk stikker innom hver dag. Derfor hjelper hun dem ofte digitalt.
– Jeg jobber mye med digitale utsendelser som er relevante for den aktuelle bransjen kunden jobber innenfor. På den måten kan de finne nyttig informasjon og smarte løsninger på utfordringer de kanskje ikke visste at de hadde, sier Anita.
Hjelper kundene med å velge bærekraftige produkter
Anita forteller at hun legger stor vekt på å presentere bærekraftige løsninger for kundene sine, både med hensyn til produktvalg og frakt.
– Vi er opptatt av å få kundene våre til å velge de mest bærekraftige produktene og redusere utslippene sine, for eksempel gjennom å samle bestillingene sine og legge inn disse én gang i uken i stedet for fire ganger.
– Kundene våre skal være trygge på at vi setter bærekraft først – uansett, avslutter hun.
Vår kompetanse – din trygghet
Totalt har Norengros over 200 fagspesialister innen våre varegrupper. Disse har bakgrunn som for eksempel: sykepleier, husøkonom, kokk, emballasje-økonom, renholdsleder, interiørarkitekt, dataingeniør, og/eller lang erfaring i bransjen.