Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Torbjørn SieTorbjørn Sie

Proff på HoReCa

Fagkonsulent Torbjørn Sie er utdannet kokk og har bred erfaring fra matvareindustrien. Derfor vet han at ting må gå kjapt på kjøkkenet: Noen ganger må han rett og slett løpe ved siden av kjøkkensjefen når han er på kundebesøk. Med solid fagkunnskap i bunn leverer Torbjørn både rådgivning og service av høyeste kvalitet.

Som fagleder hos Norengros Kjosavik i Stavanger har Torbjørn Sie, sammen med salg, ansvar for både sortiment og leverandørkontakt innen horeca-segmentet. Dette går ut på å sikre at restaurantene, hotellene, kantinene og cateringselskapene på kundelisten har de riktige produktene – både med tanke på bruk og økonomi – innen matemballasje, renholdsprodukter og andre nødvendige varer.

– Erfaringen fra bransjen gjør at jeg kjenner kundene godt og vet hvordan hverdagen deres ser ut. Jeg jobber mye med fag og ser på meg selv som en støttespiller for både kundene og de andre selgerne våre, sier Torbjørn.

Opptatt av å finne løsninger som forenkler kundens hverdag

Torbjørn er inne i sitt tiende år i Norengros og har tidligere jobbet som selger for blant annet Nortura. Det at han i tillegg er utdannet kokk, tror han er spesielt viktig for å kunne yte det lille ekstra for kundene.

– Med kokkebakgrunn vet du godt hva som kreves på et kjøkken. Det gjør det definitivt enklere å samarbeide med kunden og forstå behovene deres. Snakker du eksempelvis med en kjøkkensjef, vet du at ting må gå fort. Da er det spesielt viktig å ha en effektiv dialog, sier Torbjørn.

Vi setter oss gjerne ned og gjennomfører workshops med kundene. Mange har blant annet spørsmål om plastforbruket sitt, og da er det viktig at vi bidrar med utfyllende fagkunnskap

I tillegg til å bistå kunden i en hektisk hverdag er Torbjørn opptatt av å komme med innspill underveis som kan bidra til å forenkle prosesser eller effektivisere rutiner.

– Vi vet godt hvilke krav som gjelder på et kjøkken, både når det gjelder renhold og hygiene. For eksempel hvor ofte og hvor grundig ting må vaskes eller hvilke emballasjeprodukter som gir best holdbarhet. Det gjør også at vi raskt kan gjenkjenne utfordringer og finne løsninger som frigjør tid og forenkler arbeidsoppgaver, sier han.

Workshops om miljø og bærekraft med kundene

I tillegg til å finne gode og effektive løsninger er Torbjørn opptatt av å hjelpe kundene sine med utfordringer og spørsmål rundt miljø og bærekraft. Både SUP-direktivet og endringer i markedet har skapt helt nye behov innenfor storhusholdning de siste årene.

– Særlig etterspørselen etter miljøemballasje har økt kraftig. Både på grunn av myndighetskrav og forventninger blant forbrukerne. I tillegg ser flere og flere at vi i dag kan tilby bærekraftige produkter som rett og slett er utrolig bra, forteller Torbjørn.

Med leverandører som holder til langt unna, risikerer du å måtte vente i flere dager på en bestilling. I verste fall fører det til at du må kaste mat, og at du taper både penger og kunder.

Han opplever også at mange har spørsmål om hva de selv kan bidra med og hva som faktisk er de mest bærekraftige løsningene på markedet.

– Vi setter oss gjerne ned og gjennomfører workshops med kundene. Mange har blant annet spørsmål om plastforbruket sitt, og da er det viktig at vi bidrar med utfyllende fagkunnskap, sier han.

Lokalt lager sørger for mindre matsvinn og mer fornøyde kunder

En forutsetning for det tette og gode samarbeidet med kunden er at Norengros er til stede lokalt. Det gjør at Torbjørn jevnlig kan reise på besøk, og at kunden har sin egen lagerplass med nødvendige varer og produkter i nærheten.

– Vi får ofte inn hastebestillinger. Det kan for eksempel være et cateringselskap som har fått inn en ekstra stor bestilling eller en produsent som har gått tom for en type emballasje. Da er det fint å kunne være til stede lokalt med et stort lager – og ofte kan vi fikse ting på timen, sier Torbjørn, før han avslutter:

– Med leverandører som holder til langt unna, risikerer du å måtte vente i flere dager på en bestilling. I verste fall fører det til at du må kaste mat, og at du taper både penger og kunder.

Vår kompetanse – din trygghet

Totalt har Norengros over 200 fagspesialister innen våre varegrupper. Disse har bakgrunn som for eksempel: sykepleier, husøkonom, kokk, emballasje-økonom, renholdsleder, interiørarkitekt, dataingeniør, og/eller lang erfaring i bransjen.

Foyn restaurant

Vil du lese flere artikler?

Her har vi samlet alle artikler til hotell, restaurant og catering – god lesing!