Proff på HoReCa
Prosjektleder Jeanette Andersen jobber tett på kundene og sørger for at hver enkelt finner optimale løsninger for sine produkter. Hun har mange års erfaring fra hotell- og restaurantbransjen, noe som kommer godt med når hun skal hjelpe kundene å manøvrere i en jungel av muligheter for sine konsepter og produkter.
Det er nå tre år siden Jeanette startet i jobben som prosjektleder på KAM HORECA hos Norengros Johs. Olsen AS. Hun rakk så vidt å komme i gang før en verdensomspennende pandemi snudde hverdagen på hodet. Det ble en bratt læringskurve med andre typer utfordringer enn hun i utgangspunktet så for seg.
Mange baller i luften
– Det har vært tidkrevende. Bare å få tak i noe så enkelt som en kaffekopp ble plutselig utfordrende fordi det er manko på råvarer. I tillegg har prisene eskalert og kundene har hatt hendene fulle med mangel på personale og diverse omstillinger, sier Jeanette, og legger til:
– I jobben min gjelder det å kunne kaste seg rundt og ha en innkjøpsavdeling som jobber på spreng for å ha kontakt med leverandører og faktisk få varene som blir etterspurt.
Det er ingen tvil om at HORECA er et fag på samme måte som at renhold og helse er egne fag
Kartlegging av kundens behov er en vesentlig del av jobben til Jeanette. Det gjelder å ha best mulig informasjon om produktene for å kunne velge de beste løsningene og Jeanette holder en tett dialog med kundene.
– Jeg har mange prosjekter gående samtidig, men det er både spennende og gøy, forteller hun.
Service hele veien
Jeanette startet som servitør på restaurant da hun var 18 år. Siden har hun jobbet både i bar, på nattklubber og hotell. – Det finnes vel ikke en eneste jobb i hotell- og restaurantbransjen som jeg ikke har vært innom, ler hun.
Kompetansen og nettverket hun har etter mange år i serviceyrket, kom godt med da veien gikk videre til Johs Olsen.
– Jeg er veldig glad for erfaringene og kunnskapene jeg har opparbeidet meg om bransjen på veien, sier Jeanette, og legger til:
– Det er ingen tvil om at HORECA er et fag på samme måte som at renhold og helse er egne fag.
At kundene setter pris på kompetansen, er hun ikke i tvil om. Det kan være mye å sette seg inn i og viktige elementer kan lett bli glemt når produkter skal raskt ut på markedet.
– Under pandemien var det mange serveringssteder som kastet seg rundt og fant take-away- løsninger på konseptene sine. Men da er det viktig at de også tar seg betalt for ekstrautgiftene de har til emballasjen. Hvis ikke, må de bære denne selv og det blir ingen god butikk på sikt, forklarer hun.
Detaljene som teller
Det er ikke alltid så mye som skal til før man løfter sitt eget produkt fra noe bra til noe enda bedre, mener Jeanette.
– Tenk bare på noe så enkelt som når du går inn i en restaurant og de har tent lys på bordene. Er restauranten mørk og uten lys, føler du deg ikke særlig velkommen. Men når det lyset brenner, utstråler det en varme og sier «velkommen til oss». Det er den lille detaljen som gjør en stor forskjell i møte med kunden, avslutter hun.
Vår kompetanse – din trygghet
Totalt har Norengros over 200 fagspesialister innen våre varegrupper. Disse har bakgrunn som for eksempel: sykepleier, husøkonom, kokk, emballasje-økonom, renholdsleder, interiørarkitekt, dataingeniør, og/eller lang erfaring i bransjen.