Proff på helse
Etter å ha jobbet i 14 år som sykepleier, gikk Siw Olset over til en stilling som selger av helserelaterte produkter i Norengros K.J. Brusdal i Indre Arna. Nå selger hun med andre ord de samme produktene som hun en gang brukte til å stelle pasientene sine med – og hun stortrives.
Siw jobber til daglig med å følge opp store private helseforetak som Volvat og Aleris, men har også anbudskunder og andre private klinikker på kundelisten.
– Jeg har jobbet 14 år som sykepleier og gikk rett fra en stilling på sykehjem til å bli salgskonsulent i K.J. Brusdal. Du kan trygt si at det var en ganske stor overgang fra å bruke disse produktene til å selge dem, sier Siw.
Hun forteller imidlertid at hun har stor nytte av sykepleierbakgrunnen sin i møte med kundene.
Feil bruk av utstyr kan gi feil prøvesvar, spesielt på lab-apparater på legekontor. Det er derfor viktig at alt gjøres rett fra starten av, slik at pasientene får riktige prøveresultater og dermed korrekt behandling.
– Som tidligere sykepleier vet jeg hvilket utstyr helsepersonell foretrekker. Samtidig vet jeg hvor viktig det er å ha tilgang til produkter av høy kvalitet og med god funksjon. Målet mitt er å skape tillit hos kundene mine, slik at de kan stole på at jeg hele tiden gir kunnskapsbaserte råd som danner grunnlag for gode avgjørelser for kunden.
Opplæring ute hos kunden
Siw forteller at det er spesielt viktig at medisinsk utstyr blir brukt riktig. Derfor er god opplæring avgjørende.
Som en ekstra trygghet for kundene hennes er Siw bare en telefon unna dersom utfordringer oppstår. Hun forteller at kundene setter pris på den lokale tilstedeværelsen og raske responstiden
– Feil bruk av utstyr kan gi feil prøvesvar, spesielt på lab-apparater på legekontor. Det er derfor viktig at alt gjøres rett fra starten av, slik at pasientene får riktige prøveresultater og dermed korrekt behandling. Vi bruker mye tid på opplæring og kompetansebygging ute hos kunde, sier hun.
Lokal tilstedeværelse viktig for kundene
Som en ekstra trygghet for kundene hennes er Siw bare en telefon unna dersom utfordringer oppstår. Hun forteller at kundene setter pris på den lokale tilstedeværelsen og raske responstiden Norengros tilbyr.
– Vi får stadig henvendelser fra kunder som har gått tom for varer de har glemt å bestille, for eksempel i forbindelse med en operasjon. Da gjelder det å være raskt på plass med nye varer, slik at de slipper å utsette operasjonen. Dersom vi har varen på lager, har vi faktisk muligheten til å levere innen et par timer.
Hun forteller videre at hun også hjelper kundene sine med å effektivisere bestillingsprosessen.
– Vi har et lagerstyringssystem som heter Tofu, som jeg har vært med på å implementere for flere kunder. Systemet effektiviserer bestillingene og gjør at de får en bedre oversikt over lageret sitt. Dette sikrer at de ikke går tom for varer, avslutter hun.