Proff på helse
Salgskonsulent Marit Åssveen i Norengros Johs Olsen har ansvaret for legekontorer og private helseklinikker i Oslo. Som bioingeniør innehar hun en solid kompetanse og har i tillegg flere kollegaer å sparre med. Det kommer kundene til gode!
Service til enhver tid
– Vi får tilbakemeldinger fra kunder om at det som skiller oss fra andre aktører, er servicen vi yter til enhver tid, sier Marit. Hun ser at mange bedrifter skjærer ned til beinet med færre ansatte og smalere sortiment. Hos Norengros er det mer fokus på et bredt vareutvalg og solid bemanning med kompetanse, slik at kundene kan følges opp på en god måte.
– Vi er seks salgskonsulenter som jobber med helse bare i Oslo. I tillegg til meg som er bioingeniør, er vi fire sykepleiere og en ernæringsfysiolog, så vi er godt rustet!
Vi selger ikke bare produktene, vi har også kompetansen. Du trenger ikke å kunne alt selv. Jeg har min nisje som jeg er veldig god på, og så har jeg et støtteapparat rundt meg på de andre områdene.
Hvis et legekontor ønsker kurs i sårbehandling, kan Marit be en av sykepleierne med ekspertise på feltet om å ta seg av det. Og vice versa, om et sykehjem har spørsmål som Marit har ekspertisen på, ber salgskonsulenten der gjerne Marit om å bli med og hjelpe kunden.
Tar godt vare på kundene
– Det er support og relasjonsbygging hele veien, sier Marit, som vet å ta vare på kundene sine og å søke råd hos sine medarbeidere som innehar annen kompetanse enn henne selv. Hvis et legekontor har spørsmål om rengjøring, konfererer hun med en som jobber med renhold. Har en kunde problemer med printeren, får de hjelp av en med ekspertise på kontor og data.
Vi kaller oss mer for problemløsere enn selgere, sier Marit, som synes det beste med jobben er de gode kollegaene og å være ute hos kundene
Akkurat der mener Marit at nøkkelen til suksess ligger:
– Vi selger ikke bare produktene, vi har også kompetansen. Du trenger ikke å kunne alt selv. Jeg har min nisje som jeg er veldig god på, og så har jeg et støtteapparat rundt meg på de andre områdene. Det er en morsom måte å jobbe på, synes Marit.
En positiv utvikling
Marit ser at helsesektoren har en vei å gå når det gjelder miljø og bærekraft. Men kundene stiller flere spørsmål rundt bærekraftige valgmuligheter nå enn før, så det beveger seg i alle fall i riktig retning. Marit og kollegaene gir gjerne råd til de ulike helseinstitusjonene om miljøvennlige valg for å øke bevisstheten rundt dette hos kundene.
– Vi kaller oss mer for problemløsere enn selgere, sier Marit, som synes det beste med jobben er de gode kollegaene og å være ute hos kundene, som er glad for jobben hun gjør for dem.Service til enhver tid
– Vi får tilbakemeldinger fra kunder om at det som skiller oss fra andre aktører, er servicen vi yter til enhver tid, sier Marit. Hun ser at mange bedrifter skjærer ned til beinet med færre ansatte og smalere sortiment. Hos Norengros er det mer fokus på et bredt vareutvalg og solid bemanning med kompetanse, slik at kundene kan følges opp på en god måte.
– Vi er seks salgskonsulenter som jobber med helse bare i Oslo. I tillegg til meg som er bioingeniør, er vi fire sykepleiere og en ernæringsfysiolog, så vi er godt rustet!
Vi selger ikke bare produktene, vi har også kompetansen. Du trenger ikke å kunne alt selv. Jeg har min nisje som jeg er veldig god på, og så har jeg et støtteapparat rundt meg på de andre områdene.