Norengros bidrar til bærekraftige opplevelser på Senja
Blant høye fjell og turkist hav sør på Senja ligger Norwegian Wild – en campingplass utenom det vanlige. I samarbeid med Norengros har gründer Hege Enge Dekkerhus lykkes med å knytte natur, opplevelser og bærekraft sammen til et spennende reisemål for eventyrlystne gjester.
– Jeg lever livet og drifter selskapet mitt etter samme filosofi: Jeg kan ikke redde verden alene, men jeg kan gjøre litt, og sammen vet jeg at vi kan få til mye, sier Hege.
Sammen med ektemannen startet hun Norwegian Wild i 2017. I dag besøkes campingplassen av gjester fra hele verden, og stedet er en populær reisedestinasjon for dem som ønsker å utforske øyas ville natur gjennom padling, fotturer og – om vinteren – hundekjøring.
Hege er opptatt av bærekraft og strekker seg langt for å finne produkter av miljøvennlige materialer. Hun serverer helst kortreist, lokal mat og jobber hele tiden for å redusere bedriftens miljøpåvirkning. Hun mener at både små og mellomstore virksomheter har en nøkkelrolle i omstillingen til mer bærekraftig turisme.
– Jeg er utrolig glad for at Visit Senja har igangsatt et større miljøsertifiseringsprosjekt med mål om å utvikle et bærekraftig reiseliv her på øya. Prosjektet har fått med seg mange bedrifter – både små, mellomstore og store – og jeg er sikker på at vi kan få til mye sammen.
Miljøbevisste gjester
Å velge bærekraftig og kortreist koster litt mer – både i kroner og arbeidsinnsats, og gjestene må kanskje betale en slant ekstra for kaffen og overnattingen. Likevel er det noe Hege velger å gjøre, og noe hun vet at gjestene setter stor pris på.
– Gjestene våre er også opptatt av miljøet. De liker at vi kan tilby fair trade-kaffe, og når jeg tar dem med på tur, vil de gjerne plukke søppel sammen med meg, forteller hun.
Da jeg byttet grossist til Norengros, begynte miljøengasjementet mitt virkelig å blomstre. Der ble jeg møtt med stor forståelse og respekt for det jeg ønsket å få til, forteller Hege.
I dag er Norwegian Wild også Green Key-sertifisert. Det betyr at bedriften oppfyller strenge miljøkrav, og at gjestene alltid kan være sikre på at bedriften jobber hardt for å gjøre oppholdet komfortabelt og godt, helt uten at det går på akkord med miljøet.
– Da jeg startet som gründer i 2017, var jeg nok mest opptatt av pris og økonomi, men det føltes aldri helt riktig. Da jeg byttet grossist til Norengros, begynte miljøengasjementet mitt virkelig å blomstre. Der ble jeg møtt med stor forståelse og respekt for det jeg ønsket å få til, forteller Hege. F.v. Hege Enge Dekkerhus, gründer Norwegian Wild, Dagfinn Edvardsen, salgsleder Norengros Midt-Troms
Gode samarbeidspartnere er avgjørende for å lykkes med bærekraft
Hege mener at hun har lykkes med bærekraftig drift fordi hun har gjort det til en vane å ta små, men fortsatt viktige, miljøvennlige valg. For eksempel vasker de alltid med kluter – aldri med papir – og arrangerer kortreiste turopplevelser fra campen, noe som betyr at de verken må bruke bil eller motorbåt.
Samtidig peker hun på viktigheten av gode samarbeidspartnere med felles verdier.
– Da jeg startet som gründer i 2017, var jeg nok mest opptatt av pris og økonomi, men det føltes aldri helt riktig. Da jeg byttet grossist til Norengros, begynte miljøengasjementet mitt virkelig å blomstre. Der ble jeg møtt med stor forståelse og respekt for det jeg ønsket å få til, forteller hun.
Jeg kan alltid ringe hvis det er noe jeg lurer på, og de kontakter meg hvis de kommer over produkter de tror jeg kan være interessert i. Samtidig setter jeg stor pris på å være på fornavn med de ansatte i butikken, og at de er like glad i å slå av en prat som det jeg er, ler hun.
Norengros er Norges største leverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor. Miljø og bærekraft er blant deres kjerneverdier, og de jobber hele tiden med å forebygge forurensning fra egen virksomhet og ikke minst fra produktene de leverer.
– For oss i Norengros handler bærekraft også om å finne de riktige produktene til kundene våre og konseptene deres, så vi bruker derfor mye tid på å bli kjent med dem og kartlegge behov, forteller Dagfinn Edvardsen, salgsleder i Norengros Midt-Troms.
Samarbeidet med Norengros beskriver Hege som godt og gjensidig. De vet hva hun vil ha og strekker seg alltid langt for å finne de aller beste produktene.
– Å finne gode fair trade-produkter kan være ganske tidkrevende, men den tiden tar de seg. Jeg kan alltid ringe hvis det er noe jeg lurer på, og de kontakter meg hvis de kommer over produkter de tror jeg kan være interessert i. Samtidig setter jeg stor pris på å være på fornavn med de ansatte i butikken, og at de er like glad i å slå av en prat som det jeg er, ler hun.