Hopp til sideinnhold
Norengros logoNorengros logo
Røros produkter Urbanus

Effektiv avfallshåndtering på arbeidsplassen

I en tid der bærekraft og miljøansvar aldri har vært mer aktuelt, blir avfallshåndtering på arbeidsplassen stadig viktigere. Ved å sortere og gjenvinne avfall på riktig måte kan bedriften spare, oppnå et styrket omdømme og ikke minst redusere belastningen på miljøet. Men hvordan kommer man egentlig i gang? Denne artikkelen hjelper deg på vei!

Akkurat som hjemme oppstår det mye avfall på arbeidsplassen – enten det er papir, plast, glass, matavfall, industriavfall eller medisinsk avfall. Ved å ha tydelige retningslinjer og rutiner for hvordan slikt avfall skal sorteres og håndteres, kan alle de ansatte bidra til å skape en ryddigere, mer effektiv og mer bærekraftig arbeidsplass som viser at dere tar miljø på alvor.

Gjør det enkelt å kildesortere på jobben

God avfallshåndtering er selve grunnmuren i materialgjenvinning. Jo flinkere vi er til å sortere, desto enklere er det å gjenvinne materialer. Papir, papp og kartong kan for eksempel resirkuleres til nytt papir, matavfall kan brukes til produksjon av biogass og fiberprodukter eller komposteres til jord, og aluminium kan bli til aluminiumsfolie eller hermetikkbokser. På den måten reduserer vi bruken av naturressurser i produksjonen av ulike varer, samt utslippet av skadelige klimagasser.

Norske bedrifter produserer hvert år store mengder avfall og spiller dermed en viktig rolle i arbeidet med å oppfylle EUs mål om en materialgjenvinningsgrad på 65 prosent innen 2035. For å lykkes med kildesortering og oppnå god avfallshåndtering på arbeidsplassen er det avgjørende å få med de ansatte og etablere gode rutiner fra første stund. Det må nemlig være enkelt for alle å sortere, noe som setter krav til fleksible gjenvinningsløsninger, god opplæring og tydelig merking.

Alle bedrifter er forskjellige og produserer ulike mengder avfall. En barnehage eller et legekontor vil for eksempel produsere mindre avfallsvolumer enn en større bedrift i byggebransjen. Da sier det seg selv at behovene for avfallsløsninger også varierer. Der små bedrifter kanskje klarer seg med 3–4 små beholdere, må større bedrifter ofte ha flere miljøstasjoner, containere, komprimatorer og lignende. Her spiller også bedriftens budsjett og tilgjengelige plass inn. Det viktigste er imidlertid at beholderne er store nok for avfallet de skal romme, og at de er riktig merket.

Unngå kjedelige gebyrer – sorter riktig!

Etter en endring i avfallsforskriften den 1. januar 2023 er alle bedrifter nå pålagt å sortere plast, matavfall og park- og hageavfall og levere dette til gjenvinning. Hensikten er å redusere restavfallet og øke andelen avfall som går til materialgjenvinning. Det betyr ganske enkelt at det ikke lenger er tillatt å kaste avfallet i én beholder som restavfall. Feilsortert avfall medfører ekstra kostnader for både transportøren og mottaksanlegget, noe som resulterer i økte gebyrer for bedriftene.

Heldigvis trenger det ikke å være så vanskelig å overholde de nye kravene. Flere bedrifter har tross alt hatt gode løsninger for sortering av plast og matavfall en god stund allerede. Dersom bedriften din ikke har dette på plass ennå, kan det være lurt å tenke over følgende før du bestiller avfallsløsning: Hva slags utstyr trenger vi for å håndtere mat- og plastavfall? Hva er riktig tømmehyppighet? Trenger vi merker, skilt eller informasjonsmateriell? Produserer vi så mye avfall at vi trenger en container eller presse?

Svarene på disse spørsmålene varierer naturlig nok avhengig av størrelsen på bedriften og volumet på avfallet. Samtidig varierer reglene fra kommune til kommune når det gjelder hvor og hvordan det sorterte avfallet skal leveres. Et godt tips er derfor å ta kontakt med renovasjonsselskapet som håndterer avfallet ditt, som kan gi deg svar på alle spørsmål rundt sortering, henting og behandling. Her finner du mer informasjon om hvor bedriften din kan levere avfall.

Geo avfallsbeholder i inngangsparti
Konsis karbonfoliert
Avfallshåndtering på Holen skole i Bergen

Kort oversikt over hva som skal hvor

Som et minimum må bedriften din ha tre separate beholdere for matavfall, plastavfall og restavfall. Samtidig bør dere også sortere papir, glass, metall og eventuelt farlig avfall for seg. La oss ta en nærmere titt på hvordan dere gjør det:

  • Matavfall: Sorteres i papir- eller bioposer. Se, lukt og smak på maten før du eventuelt kaster den.
  • Plast: Samles i sekker plassert i et sekkestativ eller lignende. Ved store mengder kan det være lurt å bruke en komprimator for å presse sammen plasten. Les mer om hvordan du sorterer de ulike plasttypene.
  • Papp og papir: Samles i avfallssekker, avfallsdunker, containere eller lignende. Har dere store mengder papir, kan dette leveres på den lokale gjenvinningsstasjonen.
  • Metall: Samles i container, bur eller sekker.
  • Elektronisk avfall: Samles på pall, egne røde burbokser som mange av renovasjonsselskapene selger, eller containere.

Å velge riktig avfallsdunk eller -container er avgjørende for å kunne sortere avfall effektivt. Dette gjelder både innendørs og utendørs. Lag egne soner som er tilegnet kildesortering, så blir det enklere for de ansatte å få oversikt og kildesortere på riktig måte. Heng også opp plakater med informasjon om hva som skal kastes hvor, og sørg for tydelig merking av avfallsbeholdere. På uteplassen til bedriften kan det også være smart å ha en brannsikker avfallsbeholder som tåler både høye og lave temperaturer.

I tillegg til å sette opp egnede beholdere på arbeidsplassen er det også lurt å se på avfallet dere produserer. Er det noe dere kan gjøre for å redusere dette avfallet? Kanskje dere kan forbedre innkjøpsrutinene deres hvis dere finner ut at dere bestiller for mye materiell, eller kanskje dere kan gå over til å bruke emballasje som gir minst mulig belastning på omgivelsene.

Vær obs på disse avfallstypene

Jobber du i en bedrift i industrien eller helsesektoren? Da er du sikkert klar over at det finnes enkelte avfallstyper som må håndteres med spesiell forsiktighet. Dette er avfall som kan medføre alvorlige forurensninger og gjøre skade på miljø, mennesker og dyr. Vi kan dele det inn i farlig avfall og risikoavfall.

Farlig avfall

Farlig avfall er avfall som må håndteres på forsvarlig vis og leveres til godkjent mottak. Maling, batterier, lim, olje, impregnert trevirke, rengjøringsmidler og bilpleieprodukter er noen eksempler på slikt avfall. Felles for disse avfallstypene er at de inneholder helse- og miljøskadelige stoffer som vil gjøre stor skade dersom de havner i naturen. Produserer bedriften din avfall klassifisert som farlig og/eller radioaktivt, må du deklarere dette elektronisk før du leverer det på mottaket. På den måten unngår du sanksjoner fra myndighetene.

Alle bedrifter bør ha på plass gode løsninger og rutiner for å håndtere farlig avfall. Sorter ulike typer farlig avfall separat og oppbevar det slik at det ikke utgjør noen fare for helse og miljø. Om mulig bør du oppbevare dette avfallet i originalemballasjen. Sørg for at emballasjen er tett og merk den tydelig med «farlig avfall». Les mer om håndtering av farlig avfall.

Medisinsk avfall

Medisinsk avfall er avfall som stammer fra medisinsk behandling eller veterinærbehandling. Vi deler gjerne inn slikt avfall i to hovedgrupper: medisinavfall (ubrukte eller utgåtte legemidler og medisiner) og smittefarlig avfall (avfall fra medisinsk behandling, for eksempel blodprøveutstyr og kanyler). Ettersom slikt avfall representerer en fare for smittespredning, må du aldri blande det med annet avfall.

Det er du som avfallsbesitter som er ansvarlig for å finne ut om avfallet er smittefarlig eller ikke, og håndtere det deretter. Dette avfallet må emballeres i støtsikre og vanntette beholdere (f.eks kanylebokser og risikoavfallsbeholder som egner seg for lagring og transport og er i samsvar med ADR-regelverket, uten at det medfører smittefare og/eller fare for avrenning. Merk beholderne tydelig med innholdet, deklarer det elektronisk på samme måte som farlig avfall og ta kontakt med avfallsselskapet for å avtale henting.

For transport skal avfallet være merket og emballert i henhold til ADR-regelverket for ADR klasse 6.2., med følgende UN-nummer:

  • UN 2814 (INFEKSJONSFREMMENDE STOFF, RAMMER MENNESKER)
  • UN 2900 (INFEKSJONSFREMMENDE STOFF, RAMMER BARE DYR)
  • UN 3373 (BIOLOGISK STOFF, KATEGORI B)
  • UN 3291 («KLINISK AVFALL, USPESIFISERT, N.O.S.» eller «(BIO)MEDISINSK AVFALL N.O.S.» eller «REGULERT MEDISINSK AVFALL N.O.S.»)

Les mer om håndtering av medisinsk avfall her.

Vi hjelper bedriften din å ta de riktige valgene

Kildesortering på jobben har mange fordeler. Det bidrar til mindre restavfall og er i seg selv et kostnadsbesparende tiltak. Og er bedriften din for eksempel ute etter å bli miljøfyrtårnsertifisert, er kildesortering på arbeidsplassen et godt steg på veien. Når alle er med på å dra lasset, styrkes også fellesskapsfølelsen blant de ansatte, samtidig som dere fremstår som mer profesjonelle og miljøbevisste ut mot kundene.

Norengros har lenge engasjert seg i miljø og bærekraft i alle ledd, fra produksjon til ferdig produkt og videre til avfallshåndtering og gjenbruk. Ekspertene våre har hjulpet små og store bedrifter i både privat og offentlig sektor med å få på plass brukervennlige avfallsløsninger som passer deres behov og faktisk blir brukt av de ansatte. Vi har et bredt utvalg av avfallsbeholdere og andre produkter i sortimentet vårt, og vi kommer gjerne på besøk til bedriften din for å se hva som kan passe inn hos dere.

Kontakt oss i dag, så tar vi en prat!

Kilder: sortere.no, norskgjenvinning.no, grontpunkt.no, miljofyrtarn.no